Entrelab – Περιγραφή του Σχεδίου

Η Eurostat εκτιμά ότι 17,931 εκατομμύρια άνδρες και γυναίκες στην ΕΕ-28 [1], εκ  των οποίων 14,111 εκατομμύρια ήταν στη ζώνη του ευρώ (EA-19) [2], ήταν άνεργοι τον Ιανουάριο του 2018. Σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2017, οι άνεργοι μειώθηκαν κατά 19 000 στην ΕΕ των 28 και κατά 10 000 στην ζώνη του ευρώ.

Αν και τα άτομα που ακολουθούν ένα μονοπάτι εκπαίδευσης ενηλίκων είναι πιο ενθουσιώδη  τα τελευταία χρόνια για την έναρξη της δικής τους επιχείρησης, η κατάσταση στην Ευρώπη δεν είναι η ίδια για τους ανθρώπους οποιασδήποτε ηλικίας. Εντός της τρέχουσας κρίσης σε ολόκληρη την Ευρώπη, ένας παράγοντας που ανησυχεί περισσότερο είναι ο ρυθμός ανεργίας. Οι αριθμοί είναι απογοητευτικοί και ένας μεγάλος αριθμός εκείνων που ολοκλήρωσαν την υποχρεωτική εκπαίδευση, αν και θέλουν να εργαστούν και είναι κατάλληλοι για εργασία, δεν μπορούν να βρουν καμία ευκαιρία εργασίας. Ιστορικά, οι γυναίκες έχουν πληγεί περισσότερο από την ανεργία από τους άνδρες.

Από τις χώρες της ΕΕ που συμμετείχαν στο πρόγραμμα, παρατηρήθηκαν τα υψηλότερα ποσοστά ανεργίας στην Ελλάδα (20,9% το Νοέμβριο του 2017). Στην Πορτογαλία, το ποσοστό ανεργίας στην Πορτογαλία μειώθηκε από 10,1% το 2016 σε 7,9% το 2017). Για τις άλλες χώρες που συμμετέχουν στο σχέδιο, τα ποσοστά ανεργίας τον Ιανουάριο του 2018: 4,2% στις Κάτω Χώρες, 6,5% στη Σουηδία και 11,1% στην Ιταλία.

Ωστόσο, ανεξάρτητα από τη χώρα, αυτοί οι άνθρωποι είτε είναι άνεργοι είτε οικονομικά αδρανείς και είτε ψάχνουν για δουλειά είτε είναι ανενεργοί για λόγους άλλους από το να αποκτήσουν  καριέρα  στο σπίτι.

“Η ανάγκη προώθησης της επιχειρηματικότητας με τη δημιουργικότητα και την καινοτομία σε όλες τις μορφές μάθησης, ανεξάρτητα από το μορφωτικό επίπεδο” είναι μια εκπαιδευτική προτεραιότητα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

“Τα εκπαιδευτικά ιδρύματα και οι φορείς παροχής εκπαίδευσης ενηλίκων θα πρέπει να δημιουργήσουν συνδέσμους και δομές συνεργασίας με επιχειρήσεις και κοινοτικές οργανώσεις για να υποστηρίξουν το πρόγραμμα σπουδών τους για την επιχειρηματικότητα” (Εκπαίδευση Επιχειρηματικότητας: Οδηγός για τους Εκπαιδευτικούς, ΕΕ, 2013).

Με βάση τα ανωτέρω, για να μειωθεί η ανεργία, η επιχειρηματική εκπαίδευση θεωρείται βασικός παράγοντας για την ανταγωνιστικότητα και την απασχόληση, την κοινωνική ένταξη και την προσωπική ανάπτυξη. Οι ταχείες αλλαγές στην κοινωνία της πληροφορίας απαιτούν συνεχώς νέες δεξιότητες και νέες πληροφορίες. Προκειμένου να προσαρμοστεί σε αυτήν την ανάγκη χρειαζόμαστε μια νέα τύχη, πρωτοβουλία και ευθύνη. Η αξιοποίηση της επιχειρηματικής συμπεριφοράς θα βελτιώσει την παραδοσιακή εκπαίδευση, θα προετοιμάσει τους ανθρώπους για τη ζωή και θα προσφέρει τις ευκαιρίες στους ενήλικες να βρουν τη θέση τους στην αγορά εργασίας, είτε με ευκολότερη εξεύρεση νέας θέσης εργασίας ως αποτέλεσμα μιας επιχειρηματικής στάσης και νοοτροπίας, είτε ξεκινώντας και τρέχοντας τη δική τους επιχείρηση.

Ο ρόλος της εκπαίδευσης ως θεμέλιου για το μέλλον και ως κύριος παράγοντας υπεύθυνος για την ανάπτυξη επαγγελματικών δεξιοτήτων είναι να ενθαρρύνει τους ενήλικες μαθητές να ασκούν πρακτική αναπτύσσοντας καινοτόμες ιδέες επικεντρωμένες στη δημιουργικότητα μέσω μιας διαδικασίας «μάθησης με πράξη».

Η εκμάθηση μέσω οικοσυστημάτων επιχειρηματικότητας θα είναι ακόμα πιο επείγουσα στο κοντινό και πιο απομακρυσμένο μέλλον, επειδή οι θέσεις εργασίας χαμηλής ειδίκευσης εξαφανίζονται συστηματικά από την ευρωπαϊκή αγορά εργασίας. Δυστυχώς, αυτή τη στιγμή τα εκπαιδευτικά συστήματα σε όλη την Ευρώπη δεν το επιτελούν, καθώς βασίζονται είτε στην παραδοσιακή γενική ενδυνάμωση είτε στην κατάρτιση συγκεκριμένων δεξιοτήτων. Ως εκ τούτου, δεν ανταποκρίνονται στην ανάγκη για επιχειρηματική μάθηση, καινοτόμες ρυθμίσεις μάθησης και αλληλεπίδραση με πραγματικές καταστάσεις. Το έργο μας αποσκοπεί στην επώαση και προώθηση του επιχειρηματικού πνεύματος μέσω της ανάπτυξης ενός μοντέλου οικοσυστήματος το οποίο θα τονώσει τη δημιουργικότητα και την επιχειρηματικότητα.

Ο κύριος στόχος του έργου είναι, ως εκ τούτου, να δοθεί η δυνατότητα στους εκπαιδευτές να δημιουργήσουν οικοσυστήματα επιχειρηματικής μάθησης για την εκπαίδευση ενηλίκων, αναλαμβάνοντας τον ρόλο των κινητήριων δυνάμεων αυτών των οικοσυστημάτων.

Οι συγκεκριμένοι στόχοι του έργου είναι:

– Προώθηση της επιχειρηματικής κουλτούρας δημιουργώντας ένα επιχειρηματικό οικοσύστημα, προσανατολισμένο στην αλλαγή, την καινοτομία και τη δημιουργικότητα

-Ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας σε διαφορετικά επίπεδα κατάρτισης ως κίνητρο για τους ανθρώπους μέσω της ενίσχυσης των επιχειρηματικών πρωτοβουλιών ως πηγή προόδου

-Βελτίωση των επιχειρηματικών δεξιοτήτων μεταξύ των ανθρώπων με την αύξηση της ευαισθητοποίησης όσον αφορά την επιχειρηματική κουλτούρα.

Η κύρια ομάδα-στόχος θα αποτελείται από εκπαιδευτές επιλεγμένους από / από τις οργανώσεις-εταίρους και τους τοπικούς εταίρους (ενδιαφερόμενους φορείς). Θα είναι οι μέντορες, χρησιμοποιώντας τη μέθοδο εκπαίδευσης σε συναδέλφους τους, στη δευτερεύουσα ομάδα-στόχο που θα αποτελείται από ευρύτερους ομίλους εκπαιδευτών από τις κοινότητες εταίρων – υπεύθυνους λήψης αποφάσεων στον τομέα της εκπαίδευσης – οι οποίοι θα εμπλακούν στην ανάπτυξη των τοπικών οικοσυστημάτων επιχειρηματικής μάθησης.